Despre Mediere

Principii Generale

In conformitate cu Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, medierea, reprezinta o modalitate alternativa de solutionare a conflictelor pe cale amiabila , cu ajutorul unei terte persoane specializate in calitate de mediator, in conditii de neutralitate , impartialitate si confidentialitate.

Atfel medierea este ghidata de urmatoarele principii:
Caracterul voluntar al medierii;
Acceptul in cunostinta de cauza;
Autodeterminare;
Neutralitatea si impartialitatea mediatorului;
Confidentialitatea.

 

Ce conflicte pot fi mediate

 

Dreptul familiei:

Divort, Partaj bunuri comune, Incredintare minori etc. – puteti evita procese lungi si costisitoare, financiar si emotional, spre binele dumneavoastra si al copiilor dvs.

Litigii de munca:

Drepturi banesti, Decizii de impuatie, Desfacerea contractului de munca etc.

Drept civil:

Revendicare, Pretentii, Evacuare, Partaje etc.

Drept comercial:

Somatii de plata, Pretentii, Revendicare, Evacuare.

Drept penal:

Plangerile prealabile.
Participarea la MEDIERE este voluntara. Partile pot apela la mediere atat anterior cat si ulterior declansarii unui conflict in instanta, atat din propie initiativa, cat si la sugestia instantelor de judecata.
Chiar daca ati incercat sa va rezolvati disputa si nu ati avut succes, incercati MEDIEREA.
Bazandu-se pe principiul win-win, medierea nu transforma nici una dintre parti in invins sau invingator, toti cei implicati avand doar de castigat din mediere.
In cazul rezolvarii conflictului prin mediere, instanta va dispune, la cerea partii interesate, restituirea taxei judiciare de timbru platite.

 

Concret, potrivit art. 601 din Legea nr. 115/2012, procedura prealabila instantei de judecata va fi obligatorie:

in domeniul protectiei consumatorilor cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor

in materia dreptului familiei (neintelegerile care tin de continuarea casatoriei, partajul de bunuri comune, exercitiul drepturilor parintesti, stabilirea domiciliului copiilor, contributia parintilor la intretinerea copiilor sau orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii)

in domeniul litigiilor privind posesia, granituirea, stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care privesc raporturile de vecinatate

in domeniul raspunderii profesionale in care poate fi angajata raspunderea profesionala, respectiv cauzele de malpraxis, in masura in care prin legi speciale nu este prevazuta o alta procedura

in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca

in litigiile civile a caror valoare este sub 50.000 lei, cu exceptia litigiilor in care s-a pronuntat o hotarare executorie de deschidere a procedurii de insolventa, a actiunilor referitoare la Registrul Comertului si a cazurilor in care partile aleg sa recurga la procedurile prevazute la art. 999-1018 din Codul de procedura civila

in cazul infractiunilor pentru care actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate si impacarea partilor inlatura raspunderea penala, dupa formularea plangerii, daca faptuitorul este cunoscut sau a fost identificat, cu conditia ca victima sa isi exprime consimtamantul de a participa la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul